Bio-psycho-sociální anamnéza
Praha
Praktický kurz práce s psychosomaticky zaměřenou anamnézou určený pro pracovníky ve zdravotnictví. Porozumění příběhu pacienta a vyladění se na pacienta je klíčovým nástrojem psychosomatického přístupu, který podporuje samoúzdravné procesy . Ale k tomu, aby pacient při léčení spolupracoval, potřebuje porozumět, že každá zdravotní potíž má svoje projevy ve vrstvě biologické, psychologické a sociální. Práce s časovou osou je základním nástrojem, který pomáhá v orientaci při pochopení vzniku a udržování obtíží jak odborníkovi, tak samotnému pacientovi. Může být užitečnou pomůckou pro motivaci dále na sobě pracovat, ne jen se pasivně odevzdat do péče zdravotnictví.
Teoretickým základem časové osy je systemické pojetí rodiny jako sociální dělohy, kde je člověk vyživován a připravován pro samostatnou existenci a odkud vychází do velkého světa, s různým vybavením. Rodina ve svém vývojovém cyklu prochází přes vývojové prahy a mezníky, kdy v rodinách nacházíme častější výskyt různého stonání u jednotlivých členů rodiny. Vznik příznaků může být podmíněn působením systémových sil a může sloužit k fungování či udržování rovnováhy systému.
Nácvik využívání časové osy jako nástroje pro úvodní psychosomatickou práci probíhá v trojicích a v malých skupinách. Kurz je sebezkušenostní, pracuje s osobním příběhem účastníků.
Komu je kurz určen?
Lékařům, psychologům, fyzioterapeutům a dalším odborníkům v pomáhajících profesích.
Termíny
Časová osa II: supervizní kurz 21. - 23. 2. 2025
přihlásit se můžete zde, k platbě budete vyzváni cca 14 dnů před konáním kurzu
Časová osa I: základní kurz 26. - 28. 9. 2025
přihlásit se můžete zde, k platbě budete vyzváni cca 14 dnů před konáním kurzu
Cena
3 600,- Kč
Místo konání: ZDE
Časový harmonogram
20 výukových hodin
Pátek 15:00 - 20:00
Sobota 9:00 - 17:30
Neděle 9:00 - 13:30
MUDr. Alena Večeřová Procházková
Absolvovala 1.LF UK v r 1996, pracovala v Institutu postgraduálního vzdělávání v Praze a v Psychiatrické nemocnici Bohnice a od roku 2010 pracuje v psychiatrické ambulanci. V průběhu působení na IPVZ se Alena stala autorkou a spoluautorkou několika učebnic psychiatrie a psychosomatiky. Učitelem psychosomatického myšlení a blízkým kolegou je pro ni Radkin Honzák, s kterým pracovala v rámci katedry psychiatrie IPVZ a jsou dále přáteli.
Alena se dále postupně profilovala směrem k psychoterapii, absolvovala komplexní psychoterapeutický výcvik ve skupinové dynamické psychoterapii (Skálův Institut, ukončení 2001) a později v biosyntéze (Český Institut biosyntézy, ukončení 2016) a též výcvik v supervizi v ČIS (2016).
V současné době se Alena kromě práce v psychiatrické ambulanci angažuje ve výuce lékařů a odborníků se zájmem o psychosomatiku a podílí se na organizaci výuky subkatedry psychosomatiky IPVZ. Dále jako lektorka vede sebezkušenostní výcvik v 16.komunitě Skálova Institutu a dále se vzdělává v biosyntéze, kde pro Český Institut biosyntézy vede spolu s Veronikou Sailerovou cyklus Psychosomatika v biosyntéze. Superviduje práci kolegů a poskytuje též týmovou supervizi a ve volném čase píše články pro Psychologii.cz.
MUDr. Ondřej Masner
Vystudoval medicínu na LF v Curychu, kde žil od dětství v rodině českých emigrantů. Promoval v roce 1993 a poté absolvoval postgraduální výuku ve švýcarských nemocnicích v oborech interna, chirurgie, neurologie a revmatologie. Atestaci z všeobecného lékařství v roce 2000 následuje přesun vlastní rodiny do Čech. Od roku 2004 následuje 4 letý výcvik v Rodinné terapii psychosomatických poruch v Liberci (Vladislav Chvála, Lída Trapková) a od roku 2006 práce s psychosomatickými pacienty na Psychosomatické klinice v Praze.
V současnosti kombinuje práci Praktického lékaře v ordinaci či na pohotovosti a činnost psychosomatického lékaře či rodinného terapeuta v soukromé ordinaci. Přednáší studentům medicíny 2. a 3. LF v Praze a předatestačním lékařům na IPVZ. Je členem psychosomatické společnosti ČLK a společnosti rodinných a systemických terapeutů SOFT. Psychosomatickou medicínu považuje za přirozenou součást moderní medicíny, psychosomatický přístup lze s úspěchem využívat i v ostatních zdravotnických profesích.